I takt med att företaget expanderar var vi tvugna att hyra Ekonomer i Stockholm.

Processen var inte alls jobbig, vi kontaktade ett företag som snabbt kunde hjälpa oss med uthyrning av Ekonomer till kontoret i Stockholm. Anledningen till varför vi valde att hyra in Ekonomer var för att vi inte själva hann med att anställa några. Men även för att företaget har expanderat så pass mycket att vi behöver hjälp med ekonomin. Valet var självklart, jag kontaktade flertalet företag som utlovade snabb service dock utan önskat resultat. Däremot fanns det ett företag som var mycket snabba och kunde hjälpa oss att hyra in en Ekonom till kontoret. Rekryteringsföretaget som hjälpte oss att tillsätta en Ekonom var mycket duktiga och transparenta. Med transparenta menar jag att de var tydliga med hur de jobbade och hur rekryteringsprocessen såg ut.

Så fort vi kontaktade företaget så hade de redan flertalet Ekonomer i Stockholm, redo att hyras ut. Vi fick flertalet kandidater att välja bland och kandidaterna hade olika typer av spetskompetenser. Utifrån våra behov kunde vi enkelt välja de kandidater som är mest optimala för oss. Innan vi tog beslutet om de skulle börja hos oss eller inte, fick även vi intervjua den eventuella personal som skulle tillsättas. Under denna process fick vi även stöd från rekryteringsföretaget som var en hjälpande hand under processen.

Hyra ekonomer i Stockholm – hur ser processen ut?

Rekryteringsföretaget var så passa snälla att jag fick ta del av deras rekryteringsprocess och dela med mig den till världen.

Först och främst bokas ett kravspecifikationsmöte. Detta möte innebär att en kundansvarig och en konsultansvarig träffas och tillsammans går igenom företagets situation. Här enas de praktiska detaljerna i processen, som är nödvändiga för att komma vidare. Efter att man har kommit överens så upprattas en annons och publiceras i rekryteringsföretagets mest effektiva kanaler. Parallelt går rekryteringsföretaget igenom sin CV-databas och nätverk för att hitta de ekonomer som är mest lämpade.

Intervjuprocessen kan delas upp i två steg. Första kontakten med en kandidat inleds med en telefonintervju. Efteråt bokas en fysisk intervju där kandidaten får träffa rekryteringskonsulterna förutsatt att de har rätt kvalifikationer.

Gör kandidaten bra ifrån sig så presenteras denna person för företaget. Efteråt kommer den sista delen i processen som innebär att rekryteringsföretaget gör en referenstagning på kandidaten samt en bakgrundkontroll. Slutligen anställs den valda kandidaten. Personen erbjuds då en trygg anställning hos oss på SpaceIT. Trygghet hos oss innebär kollektivavtal, försäkringar, friskvårdsbidrag, utbildningar m.m.

Uppföljning

Företaget som hjälpte oss att anställa Ekonomer i Stockholm var mycket professionella. De hade en väldigt nära kontakt med både mig som chef, men även med den anställda. Rekryteringsföretaget var tydliga med att de ständigt strävar efter att vara personliga och engagerade. Något som verkligen var uppenbart och som gav en trygghet för både mig som chef och de nyanställda ekonomerna. Uppföljningen skedde regelbunder och med jämna mellanrum vilket var mycket bra.

Att tänka på

När du väl vill anställa ekonomer i Stockholm så finns det flertalet saker att tänka på. Framförallt är det viktigt att företaget man väljer, som ska hjälpa med rekrytering, ska vara professionella. Med en hög professionalism så får man även ett företag som har erfarenhet. Med andra ord vet de exakt hur de ska gå tillväga för att göra sin kund. Precis så som det blev i detta fall.